DESIGN247 | Mastering
923
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-923,qode-core-1.2,ajax_fade,page_not_loaded,,design247-ver-1.0, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,grid_1300,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

Mastering

Muzyka to najsubtelniejsza forma przekazu, można stwierdzić, że żadna dziedzina sztuki nie porusza ani nie wpływa na podświadomość tak, jak muzyka
(David Crosby)
DESIGN247/FREQUENCY INSTITUTE

Na wstępie…

Uwielbiam zakopywać się w dźwiękach, brzmieniach, budując utwory zarówno na własne potrzeby spełnienia, komercyjne zlecenia czy na rzecz działalności typu non-profit. Przez wiele lat aktywności na niezależnej scenie muzycznej (poprzez pisanie recenzji przez prawie 20 lat, współtworzenie kilku zespołów muzycznych, prowadznie małej wytwórni muzycznej, pracę w agencji koncertowej), miałem okazję być nie tylko odbiorcą ogromnej ilości muzyki, ale również poznać proces produkcji dźwięku od zaplecza. Dodatkowo kilka sesji nagraniowych odbytych z zespołami, w których się udzielałem pozwoliły mi uczyć się zagadnień samego nagrywania dźwięku, miksowania, a także masteringu. Głównie pracuję z zespołami z zakresu metalu, rocka, industrialu oraz innych alternatywnych i eksperymentalnych gatunków. Oczywiście jestem otwarty na współpracę z artystami/zespołami/wytwórniami preferującymi inne rodzaje muzyki. Pracuję na sprzęcie oraz oprogramowaniu takich firm jak TC Electronic, Drawmer, Steinberg, Waves czy Izotope. (Alan Hard)

DESIGN247/FREQUENCY INSTITUTE

Dlaczego mastering?

Mastering to końcowy etap produkcji muzycznej, który dodaje profesjonalne, komercyjne brzmienie dla całego miksu. W procesie masteringu utwory (lub poszczególne ścieżki) są poprawiane, aby spełniały standardy przemysłu muzycznego. Kiedy mastering zostanie wykonany, muzyka brzmi czysto, precyzyjnie i z odpowiednim balansem – czy to na klubowym nagłośnieniu, słuchawkach, w samochodzie czy kuchennym radio. Dla muzyków, jak i właścicieli studiów nagraniowych jest to znane zagadnienie. Po spędzeniu wielu godzin na nagrywaniu i miksowaniu utworu, sam efekt nie nadąża jednak za komercyjnymi wydawnictwami, zwłaszcza jeśli chodzi o zagadnienie głośności, dynamiki i przejrzystości całego brzmienia. Nawet jeśli utwór dobrze brzmi w studio na dobrych monitorach, to podczas powrotu z sesji nagraniowej w samochodzie brzmieć będzie niesymetrycznie, płasko. Muzycy, zwłaszcza ci młodzi, zadają sobie pytanie dlaczego ich utwory nie brzmią tak jak te w radio lub na płycie ulubionego wykonawcy. Odpowiedź jest prosta – profesjonalna produkcja posiada odpowiedni mastering!

1
SKŁADANIE ZAMÓWIENIA

Przygotowanie & przesłanie pliku

Prosimy sprawdzić poziom głośności przed wyeksportowaniem pliku. Sygnał musi być pomiędzy -6 dB a -3dB, aby uniknąć problemów z przesterowaniem utworu. Plik musi zostać wyeksportowany do pliku WAV (względnie AIFF). Preferowana jakość 24-bity, aczkolwiek pracuję również na 16 i 32 bitowych plikach. W eksporcie całości lub poszczególnych ścieżek nie mogą być aktywne żadne wtyczki masterujące (kompresory, limitery, equalizery, etc.). Pliki prosimy przesłać za pomocą dowolnego serwisu do dużych załączników lub chmur, jak WeTransfer, Dropbox. Osobiście polecamy Mega.NZ – korzystamy z tej usługi od lat. Następnie poprzez formularz kontaktowy prosimy o przesłanie linku do pliku.

2
SKŁADANIE ZAMÓWIENIA

Darmowe demo

W ciągu 1-2 dni otrzymacie darmową próbkę z fragmentem (około 1 minuty), prezentującą jakość oraz wizję miksu i masteringu DESIGN247/Frequency Institute. Będziecie mogli spokojnie jej posłuchać i zadecydować czy taki kierunek i jakość jest satysfakcjonująca. Jeśli po przesłaniu utworu nie otrzymacie odpowiedzi w ciągu 48 godzin, prosimy o kontakt. Wersja demo jest bez żadnych zobowiązań – jeśli się spodobała, wówczas ustalamy zakres (miks i mastering czy tylko sam mastering) oraz ilość utworów. Po zaksięgowaniu wystawionej na umówioną sumę faktury, zasiadamy do pracy.

3
SKŁADANIE ZAMÓWIENIA

Płatność & poprawki

Płatność jest na podstawie faktury, którą można opłacić przelewem. Istnieją również możliwości zapłaty przez Paypal oraz Moneybookers/Skrill. W ramach usługi oferujemy do 10 poprawek i sugestii ze strony klienta na utwór (dotyczących np. poziomu głośności poszczególnych instrumentów w miksie, nieznacznych zmian w korekcji graficznej, etc.). Dobra komunikacja jest kluczem do możliwie najlepszego końcowego rezultatu 🙂 Wasze zadowolenie jest dla nas tak samo ważne, jak nasze poczucie samorealizacji 🙂

4
SKŁADANIE ZAMÓWIENIA

Końcowy miks & mastering

Końcowa praca jest w jakości 16-bit, 44.1 KHz w formacie WAV, a także kopie w formacie MP3 (w jakości 320 kbps). Cały proces może zając od 12 godzin do 7 dni, w zależności od nakładu pracy studio, jak i długości czy poziomu skomplikowania materiału. Po rozpoczęciu zlecenia (opłaceniu go w całości lub w formie zaliczki) otrzymacie drogą e-mail orientacyjną datę ukończenia pracy. W przypadku jakichkolwiek pytań – zapraszamy do zapoznania się z FAQ na dole strony lub napisania do nas.

Dlaczego usługa nie jest wykonywana w czasie rzeczywistym?

Z prostego powodu – aby zaprezentować odpowiednią jakość, to nie może być  wykonane w czasie rzeczywistym. Każda muzyka jest unikalna i do każdej prezentujemy indywidualne podejście, aby stworzyć postprodukcję oddającą klimat i moc danego utworu.

Z jakimi gatunkami muzycznymi pracujecie?

Algorytmy, na których bazuję opierają się na percepcyjnym modelu związanym z ludzkim słuchem. Jakkolwiek, ze względu na swoje doświadczenie, nabyte poprzez lata tworzenia, nagrywania, jak i recenzowania płyt, najlepiej czuję się w muzyce metalowej, rockowej, industrialnej i pochodnych, to sygnał końcowy jest tak dopasowany, aby brzmiał możliwie najbardziej intensywnie, z poszanowaniem kanonów poszczególnych gatunków lub życzeń klienta.

Jak uzyskać najlepsze rezultaty?

Nie wstawiajcie żadnych wtyczek typu clipper, limiter, compressor, equalizer do finalnego nagrania (lub jeśli zamówienie dotyczy również miksu, to na poszczególne ścieżki). Dla plików 16-bitowych zakres dźwięku musi być od -6 dB do -3 dB. Dla plików 24-bitowych może być od -18 dB do -3dB. Jeśli potrzebujecie, aby efekt końcowy był wydany w innym formacie niż 44.1 KHz, 16 bitów to należy tego dokonać po wykonanej pracy przez DESIGN247/Frequency Institute (dopiero na finalnym pliku można dokonać konwersji próbkowania dźwięku).

Jakie są wasze ceny?

Ceny są podzielone na dwa zestawy. Pierwszy z nich dotyczy jedynie masteringu, czyli pracuję jedynie na całym utworze (utworach) zmiksowanych przez artystę czy zespół lub nadesłanych przez wytwórnię. Jest to tańsza opcja, aczkolwiek nie gwarantująca osiągnięcia najlepszej możliwej finalnej jakości, jaką może zaoferować DESIGN247/Frequency Institute. Druga opcja dotyczy pracy nad poszczególnymi ścieżkami (perkusji, basu, gitar, wokalu, etc.), wzbogacenie ich jakości, brzmienia, a także odpowiednie zmiksowanie, zanim zostaną poddane masteringowi. Ceny nie są zależne od długości trwania kompozycji czy całego materiału.

Tylko mastering:

  • 1-5 utworów: 150 zł (za utwór)
  • 6-9 utworów: 120 zł (za utwór)
  • 10 i więcej utworów: 100 zł (za utwór)

Miks i mastering (pełna opcja):

  • 1-5 utworów: 450 zł (za utwór)
  • 6-9 utworów: 400 zł (za utwór)
  • 10 i więcej utworów: 350 zł (za utwór)

Ceny są cenami netto, należy doliczyć 23% podatku VAT. Dla większych zleceń jestem otwarty na negocjacje.

Jak wygląda cały proces postprodukcji?

Proces jest dość skomplikowany i wymaga czasu, aby móc wydobyć z oryginalnego utworu jak najwięcej mocy. Jakkolwiek kombinację sprzętową oraz programową dobieram indywidualnie do każdego klienta, zlecenia oraz charakteru utworu, to zawiera on kilka istotnych składowych, m.in.:

KOREKCJA (equalization) – poprawiam i dodaję kolor do widma częstotliwości, wykorzystując zarówno sprzętowy, jak i wtyczkowy equalizer. Dzięki temu uzyskuję odpowiednią równowagę i spójność we wszystkich utworach z danego projektu (albumu).

POPRAWA HARMONICZNYCH – wykorzystując odpowiednie wtyczki mogę wydobyć na przód harmoniczne częstotliwości, jednocześnie powodując, że muzyka staje się bardziej żywa – posiada więcej naturalnego ciepła i głębi.

PRACA Z DYNAMIKĄ – manipulując dynamiką mogę uzyskać lepsze uderzenie dźwięku i wrażenie jego pełni. Tworzę dzięki temu spójność pomiędzy instrumentami, a w miksie mogę wydobyć więcej ukrytych detali utworu.

WZBOGACENIE STEREO – jeśli to konieczne, optymalizuję obraz stereo, aby poprawić dźwięk we wszystkich aspektach perspektywy.

ZWIĘKSZENIE GŁOŚNOŚCI – wynik końcowy powinien być zarówno dynamiczny, jak i odpowiednio głośny, aczkolwiek zawsze czysty i efektowny, a nie zgniecony poprzez niewłaściwą manipulację.

Przygotowanie odpowiedniego masteringu to często droga eksperymentowania, jak i odpowiedniego słuchania (zarówno dźwięku, jak i oczekiwań/preferencji klienta), a także łączenie sprzętu wraz z wtyczkami.

Dlaczego nie akceptujecie plików mp3?

Metoda zmniejszania wielkości plików audio, również zmniejsza ich jakość poprzez usunięcie wielu szczegółów dotyczących psycho-akustycznego modelu, który w odbiorze muzyki jest tak istotny, że nie sposób go zignorować. Po kompresji do formatu mp3 utwór jest oczywiście zbliżony do oryginały, aczkolwiek informacje usunięte podczas tego procesu są nie do odzyskania. W celu osiągnięcia najlepszej jakości serwowanej przez DESIGN247/Frequency Institute, pracuję wyłącznie na plikach w formacie wav.

Dlaczego stosować jak największą jakość próbkowania?

Czym wyższa jest częstotliwość próbkowania, tym dźwięk jest lepiej opisany w czasie. Różnice te są najbardziej wrażliwe przy wysokich częstotliwościach.

Dlaczego lepiej stosować pliki 24-bitowe o próbkowaniu 44.1 KHz?

Bity są jak rozdzielczość, ale dotycząca dźwięku. Czym większa liczba bitów na próbkę, tym więcej informacji można zapisać (w lepszy sposób pracować nad dźwiękiem). Ludzkie ucho słyszy dźwięki do częstotliwości około 20 kHz. Według twierdzenia Kotielnikowa-Shannona, częstotliwość zapisu cyfrowego musi być zatem większa niż 40 kHz, aby nie dało się usłyszeć przekłamań (tzw. częstotliwość Nyquista). Stąd 44 100 próbek na sekundę (44.1 kHz) dla każdego kanału, na płycie CD-Audio przyjęto za wartość wystarczającą. Przepływność audio wynosi 1.411,2 kbit/s (2 kanały × 44.100 próbek na sekundę na kanał × 16 bitów na próbkę = 1.411.200 bit/s = 1.411,2 kbit/s). Każda próbka jest zakodowana jako 16-bitowa liczba całkowita ze znakiem, co daje zakres od -32.768 do +32,767 czyli 65.536. Przy 24-bitach ta wartość wynosi aż 16.777.216 – zatem zawartych jest tu znacznie więcej informacji, z których można wydobyć możliwie najlepsze brzmienie.

Harmonic enhancer

Gdy w połowie lat 70-tych światło dzienne ujrzało urządzenie Aural Exciter firmy Aphex świat producentów muzycznych oszalał. Urządzenie było wynajmowane przez wszystkie liczące się studia, a kolejka oczekujących zdawała się nie mieć końca. Wszystko za sprawą nowej technologi a konkretnie sposobu, w jaki to urządzenie przetwarzało dźwięk. Dodając dodatkowe harmoniczne przetwarzany materiał nabierał jasności, przejrzystości i dodatkowo głębokości. Ślady przetworzone przez Aureal Exciter nabierały życia. Procesor był ten nawet wymieniany jako dodatkowy „session player” na najlepiej sprzedających się albumach tamtych czasów takich artystów jak: Jackson Browne, Linda Ronstadt, James Taylor.

Firma WAVES w ścisłej współpracy z firmą Aphex stworzyła wtyczkę przetwarzającą dźwięk dokładnie w taki sam sposób jak urządzenie oryginalne. Procesor ten nadaje się zarówno do śladów wokalnych jak również instrumentalnych nadając im ostateczny szlif. Wtyczka dostępna jest w formatach TDM oraz Native. Wtyczka Waves Aphex Vintage Aural Exciter jest w użyciu przez DESIGN247/Frequency Institute, dzięki której algorytmy wzbogacające brzmienie mogą być dopasowane do dźwięku w jeszcze bardziej precyzyjny sposób.

Wzmianki prawne

Żadne konkretne dane nie są pobierane poprzez twoją przeglądarkę. Pliki cookies, które pobierane są przy okazji działania strony DESIGN247/Frequency Institute są przechowywane tylko przez krótki okres czasu i służą głównie dla statystyk. Żadne adresy e-mail nie będą sprzedawane innym firmom, ani nawet udostępniane partnerom DESIGN247/Frequency Institute. Podobnie z danymi potrzebnymi do wystawienia rachunku. Bardzo cenimy swoją prywatność oraz niezależność i w żaden sposób nie będziemy narażał odbiorców i klientów DESIGN247/Frequency Institute na działania, których sami nie chcemy doświadczać.

Masz więcej pytań?

Z przyjemnością odpowiemy na jakiekolwiek pytania związane z miksem i masteringiem nagrań. Wystarczy, że do nas napiszesz 🙂